четверг, 4 марта 2010 г.

ПРИЙОМИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ (за С. Вайнбреннером)

1. Найважчий перший крок
Прийом полягає в тому, що учням дозволяється розв'язати з усього переліку завдань декілька найважчих (три-чотири). Якщо вправа виконана правильно, то виставляється найвища оцінка та дозволяється час, що залишився, присвятити задоволенню своїх потреб.
2. Ущільнення навчальної програми
Обдаровані учні здатні засвоїти зміст програми за короткий термін. З огляду на це, їм дозволяється скорочення часу на вивчення певних тем курсу. Учитель визначає термін, спираючись на їх можливості у здійсненні тих операцій, які необхідно навчитись виконувати для успішного засвоєння курсу. Час, що звільняється, може бути витрачений на поглиблене вивчення предмета або перенесений на вивчення тієї дисципліни, яка важко дається учням.
3. Навчальні контракти
Більш досконалим прийомом організації ущільненого вивчення предмета є навчальні контракти, технологією яких передбачається підписання угоди між учнем і вчителем про зобов'язання, які бере на себе учень, у зв'язку з індивідуальним підходом до опанування матеріалу, і вчитель. Останній може передбачити в контракті форми звітності учня за виконану роботу; графік звітування та консультацій, обсяг робіт на той рівень, якого зобов'язується досягти учень. Зауважимо, що перед переходом на контрактну форму навчання вчитель повинен поклопота¬тися, щоб підготувати учня працювати самостійно, дати йому необхідну консуль-тацію з приводу вимог, які висуваються перед учнями, що звітуються на тому рівні, який він обрав.
4. Таксономія мислення
Одним із видів мислення, який повинні опанувати обдаровані діти, є критичне. Показниками його сформованості є вміння оцінювати об'єкт чи дію. Досягти значних результатів у цьому напрямі допомагає система, розроблена американським ученим Б. Блумом. Згідно з підходом автора, розвиток мислення має відбуватися в навчальній діяльності в певній послідовності: від простих рівнів засвоєння знань до більш складних. Ієрархія рівнів мислення має вигляд: розпізнавання - знання - розуміння - аналіз - синтез - оцінка. Для того щоб учні могли користуватися цією моделлю розумової діяльності, учитель повинен перед переходом на таку систему розтлумачити зміст кожної операції та перелік тих дій, які має виконати учень на кожному із зазначених рівнів.
5. Тренінг творчих здібностей має на меті навчити учнів виконувати ті дії, з яких може складатися творча діяльність. Засвоєння операцій дозволить учням компетентно підходити до розв'язання творчих задач.
Із вправ, які рекомендують включати до тренінгу з розвитку обдарованих учнів, рекомендують застосовувати такі:
Вправа 1. Хто це? Що це? Кожен учасник тренінгу виходить на середину класу та жестами або мімікою

19 комментариев:

  1. Українська мова. Єременко Надія Михайлівна, група Харахоріної Тетяни Олександрівни

    Доброго дня, шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Хтось повинен бути першим, дозвольте мені. Вітаю вас із наступаючим святом весни 8 Березня, бажаю вам усього найкращого.
    http://www.stihi.ru/2010/03/02/1105
    це для вас. Хай ваші весняні кораблики кохання ніколи не тонуть! Здоров'я, радості і щастя!
    Стосовно сьогоднішньої теми семінару -- ніякого матеріалу на цьому блоці не вдалося знайти, розкажу трохи про власну роботу. Індивідуальні заняття проводжу найчастіше у формі консультацій. Це і заняття з учнями, які навчаються на дому, і (з урахуванням цьогорічної карантинної ситуації) робота з усіма учнями школи з пропущеного матеріалу. Графік консультацій розроблений і затверджений адміністрацією школи, кожен учитель працює в певний день у певний відрізок часу після уроків з учнями того класу, де він читає предмет.Учні приходять на консультацію із запитаннями щодо неясного матеріалу, з виконаними вдома завданнями, для здачі навчального матеріалу і покращення знань і оцінок тощо. Також проводжу індивідуальні заняття з обдарованими дітьми у формі спільної роботи над художніми творами, корекції авторських творів, поданих на участь у певному конкурсі тощо. І,звичайно,індивідуальна робота на кожному уроці, особливо на уроках розвитку мовлення. Дякую за навчання. На все добре, ще раз зі святом!

    ОтветитьУдалить
  2. Шановні Тетяно Олександрівно та Марино Олександрівно!Від щирого серця вітаю з наступаючим Святом Весни та кохання!Злагоди та добробуту.Індивідуальні заняття з учнями є невід ємною частиною навчальної роботи вчителя та вихованця.На мою думку,цей процес відбувається за індивідуальним планом,погодженим з адміністрацією.В цій роботі важливим аспектом буде індивідуальний підхід до кожної дитини та майстерність вчителя.Заняття можуть бути проведені у формі індивідуальних та групових консультацій.Звичайно,використовую як креативні так і традиційні підходи у подачі матеріалу.Дякую за надану інформацію.З повагою Трофименко О.В.,вчитель Ясинуватської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів № 6

    ОтветитьУдалить
  3. Добрий день,шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно!Щиро вітаю вас із неповторним весняним святом 8 Березня!Бажаю вам,щооб на душі завжди було по-весняному затишно!Індивідуальні заняття,на мою думку, є однією з важливих форм засвоєння знань,творчої співпраці вчителя і учня.Проводжу їх за встановленим адміністрацією графіком у післяурочний час.
    Заняття проходять у формі консультацій,на яких розглядаються запитання з того чи іншого незрозумілого матеріалу.Також учні приходять з виконаними вдома зваданнями.Під час цис цих занять діти мають можливість покращити свої знання та оцінки,вдосконалити уміння та навички.Форми індивідуальної роботи використовую і на уроці та у позакласній роботі.
    Дякую за надану інформацію.З повагою Хворостянна В.В.,учитель Макіївської загальноосвітньої школи 1-3 ступенів №11.

    ОтветитьУдалить
  4. Доброго дня,шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Щиро вітаю Вас з святом 8 Березня! Бажаю весняного настрою,весняних усмішок і спокою.Індивідуальна робота передбачає самостійне виконання учнем навчального завдання на рівні його навчальних можливостей і без взаємодії з іншими школярами.
    Переважно застосовую цю форму роботи з обдарованими дітьми.Проводжу індивідуальні і групові консультації.Учні мають можливість розвивати свої здібності,набувати досвіду спілкування в діалозі з учителем,аргументовано відстоювати власну думку.На звичайних уроках завдяки індивідуальній роботі посилюю діяльнісну активність учнів.Дякую за надану інформацію.
    З повагою, Селівашкіна Т.І.,учитель Грабівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

    ОтветитьУдалить
  5. Добрий вечір!
    Від всього серця вітаю з наступаючим святом Весни - 8 Березня! Бажаю щастя і тепла,весни, усмішок, сонця,щоб доля світла увійшла до кожного віконця.Жіночого щастя!
    На жаль, я не змогла на блозі знайти матеріал про форми організації індивідуальних занять.
    Але все ж таки цей процес відбувається за індивідуальним графіком,погодженим з адміністрацією школи.Я згодна з колегами, що в цій роботі важливий індивідуальний підхід до кожної дитини. Ці заняття дають можливість узагальнити, систематизувати та закріпити знання учнів.
    Дякую. З повагою учитель Красноармійської ЗШ І - ІІІ ступенів Олійникова Л.І.

    ОтветитьУдалить
  6. Шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрывно! Вітаю вас з наступаючим святом. Бажаю вам здоровя, щастя, весняного настрою на весь рік.
    Індувідуальна форма роботи є дуже важливою в нівчальному процесі. Діти мають можливість проявити високий рівень самостійності, отримати диференційовані завдання.В школі проводжу індувідуальні завдання з обдарованими дітьми(згідно з графіком) та з учнями, які потребують допомоги.На заняття учні приходять з запитаннями щодо навчального матеріалу, отримують консультації, завдання.Форми індивідуальної роботи використовую на уроках і в позаурочний час.

    ОтветитьУдалить
  7. Шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрывно!
    Основним принципом роботи загальноосвітньої школи є розкриття в процесі навчання дитячої обдарованості. Упровадженню в життя цього принципу сприяє спільна діяльність практичного психолога, педагогів і батьків.
    Зміст роботи з обдарованими дітьми містить низку завдань, а саме: сприяння розвитку кожної особистості; виявлення обдарування дітей і максимальне сприяння їхньому розвитку.
    Із цією метою впроваджується комплекс заходів: медичних, фізіологічних, психологічних, педагогічних, що здійснюються спільно із сім'єю та школою. Важливо використовувати різноманітні методики для виявлення уподобань та здібностей дітей, спостерігати за їхніми подальшими успіхами.
    На першому етапі виявлення обдарованих дітей враховуються відомості про досягнення дитини в певній сфері діяльності, надані батьками й педагогами. Можуть бути використані також результати групових тестувань, соціологічних опитувань. Це дозволить визначити коло дітей, з якими слід проводити поглиблені індивідуальні дослідження.
    Другий етап можна назвати діагностичним. На цьому етапі проводиться індивідуальне оцінювання творчого потенціалу й особливостей нервово-психічного статусу дитини психологом та вчителями. З огляду на результати першого етапу, обстеження дітей проводяться за допомогою набору психологічних тестів, залежно від того, який варіант потенційних можливостей переважає. Якщо переважає інтелектуальна сфера й дитина легко навчається, має гостре мислення і допитливість, виявляючи практичну кмітливість, то використовуються методики, спрямовані насамперед на визначення базових когнітивних і мовленнєвих параметрів у обдарованих дітей.
    У дітей, обдарованих у сфері академічних досягнень, найбільш розвиненими можуть бути окремі здібності до мов і літератури, математики або природознавства. Тому завдання психолога — не тільки визначити рівень загального інтелектуального розвитку дитини, але й дати оцінку типу мислення.
    Діти з творчим І продуктивним мисленням відзначаються незалежністю, розкутістю поведінки, здатністю продукувати оригінальні Ідеї, вмінням знаходити нестандартні рішення, винахідливістю.
    Таке творче спрямування обдарованості дітей передбачає оцінювання насамперед їхніх творчих здібностей.
    Контактні, ініціативні, з підвищеною потребою в спілкуванні й лідерстві діти мають високі організаторські здібності. Серед однолітків і дорослих вони почуваються впевнено; однолітки завжди обирають їх на головні ролі в іграх та заняттях. Під час досліджень таких дітей використовуються особистісні методики та соціометрія.
    Якщо ж у дитини переважають художні здібності, вона з раннього віку виявляє схильність до малювання або музики, психологічне тестування спрямовується на оцінювання ступеня її емоційної стійкості та рівня нейротизму, оскільки така дитина дуже вразлива і потребує індивідуального психологічного підходу, а часом І психотерапевтичної корекції лікаря-фахівця.
    Обдарованість у руховій сфері виявляється у високому ступені психо-моторних реакцій, спритності, значній фізичній силі, розвитку рухових навичок (біг, стрибки).
    Діагностика обдарованості у цій сфері проводиться за допомогою методик, що призначені для визначення зорово-моторної координації.
    Багато дітей виявляє високий ступінь обдарованості не в одній сфері, а у декількох. У цьому разі дуже важливо не тільки виявити таку поліобдарованість, але й удосконалювати, розвивати її.
    Психорозвивальна робота з обдарованими дітьми може проводитися за такими напрямами:
    • розвиток інтелектуальних здібностей; формування адекватного самосприйняття;
    • допомога дітям адаптуватися до навколишнього світу;
    засвоєння конструктивних форм спілкування з однолітками й дорослими;
    • допомога батькам, учителям і дітям в організації навчальної діяльності.
    Спеціальні програми для роботи з обдарованими дітьми сприяють реалізації цих напрямів.
    На третьому етапі роботи з обдарованими дітьми основну роль повинні виконувати педагоги, завдання яких — формування і поглиблення дитячих здібностей.
    Жигалкіна Світлана Юріївна, ДОШ № 74.

    ОтветитьУдалить
  8. Єременко Надія Михайлівна, група Харахоріної Тетяни Олександрівни, 09.03.2010

    Доброго вечора, шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Щойно прочитала ваш матеріал "Прийоми роботи з обдарованими дітьми (за С.Вайнбреннером) і повідомлення, що жоден із попередніх запитів (у тому числі, очевидно, і мій, найперший) не відповідає темі. Не можу зрозуміти, адже у нашому "Календарному плані дистанційного етапу курсів учителів української мови і літератури з проблеми "Методологія сучасного уроку з української мови і літератури"" на 04.03.2010 заплановано Інтернет-семінар: Форми організації індивідуальних занять. А Інтернет-консультація: Технологія організації роботи з обдарованими дітьми -- за планом 13.05.2010. Певно, відбулися якісь зміни? У такому випадку хотілося б дізнаватися про них напередодні, адже до консультації учителеві теж потрібно готуватися заздалегідь.
    Трохи розкажу про мою роботу з обдарованими дітьми. У нашій школі ведеться облік таких дітей, створена спеціальна картотека за видами обдарованості -- академічної, креативного мислення, організаторської, у руховій сфері. Залежно від цього ведеться робота -- батьками, психологом школи, відповідним учителем-предметником (вчителі інших предметів теж ураховують специфіку індивідуальних особливостей даного учня)і самим учнем. На кожного обдарованого учня створено портфоліо досягнень, розроблено графік індивідуальних занять та консультацій (у тому числі й з батьками даного учня), надана допомога у сплануванні позашкільної роботи (відвідування відповідних гуртків, секцій тощо).
    Особисто я на уроках української мови і літератури використовую прийоми: "найважчий перший крок" -- даю можливість обдарованій дитині не розпорошувати власний час на виконання залегких для неї завдань, відразу пропоную виконати вищого ступеня складності, решта часу уроку витрачається на додаткові завдання творчого характеру;"ущільнення навчальної програми" (вивільнений час потрібний, скажімо, для роботи над помилками чи оволодіння додатковим, поглибленим матеріалом із теми); елементи "таксономії мислення"(учень вчиться працювати за ієрархією рівнів мислення та оцінювати результати не лише власної роботи, але і роботи своїх однокласників -- скажімо, у ролі асистента вчителя); тренінг творчих здібностей (гуманітарних -- це різноманітні творчі вправи і завдання, участь у творчих конкурсах тощо). До прийому "Навчальні контракти" не вдавалася.
    Дякую за консультацію.
    З повагою -- Єременко Надія Михайлівна,
    ЗОШ №117, місто Донецьк

    ОтветитьУдалить
  9. Дякую. Отримала методичні рекомендації.
    Кожна обдарована дитина - індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Ми повинні допомогти учневі розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб учень був готовий до цієї складної й самостійної роботи.

    Як я практично розвиваю творчі здібності дітей.

    1. Підхоплюю думки учнів та оцінюю їх тут же, підкреслюючи їхню оригінальність.
    2. Підсилюю інтерес дітей до нового.
    3. Вчу учнів систематично оцінювати кожну думку.
    4. Виробляю терпиме ставлення до нових понять, думок.
    5. Учу дітей цінувати свої та чужі думки, фіксувати їх у зошиті.
    6. Пропоную цікаві факти, випадки, ідеї.
    7. Створюю проблемні ситуації, що потребують альтернатив, прогнозування, уяви.
    8. Розвиваю критичне ставлення.

    З повагою,
    викладач АПЛ Денисенко Л.М.

    ОтветитьУдалить
  10. Добрий день, шановні Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно, щиро вітаю Вас із святом 8 Березня. Бажаю, щоб весняний настрій не покидав Вас протягом року. Матеріали семінару про форми організації індивідукальних занять не отримала. Роботу з обдарованими учнями вважаю однією із головних в індивідуальній роботі вчителя. , тому що обдаровані діти відзначаються незалежністю й самостійністю мислення, здатністю подавати нестендартні ідеї та рішення, винахідливістю, легкістю та гнучкістю мислення, високою концентрацією уваги. Робота з такими дітьми вимагає від учителя терпіння, розуміння, індивідуального підходу, толерантності. Учитель повинен коректно формувати в учня адекватну самооцінку, попереджувати його ізоляцію в колі однолітків, зберігати психічне й фізичне здоров*я дитини.
    Роботу з обдарованими дітьми можна поділити на кілька етапів. 1 - тестування, соціологічні опитування, збір відомостей про досягнення дитини в якійсь галузі. 2 - діагностичний, індивідуальне оцінювання потенціалу дитини. Творче спрнямування дітей вимагає від учителя оцінки творчих здібностей.У багатьох дітей обдарованість може виявитися у кількох сферах діяльності, тому важливо підтримати таку дитину й дати можливість їй розвинути свої здібності.На урока української мови та літератури проводжу роботу з обдарованими дітьми шляхом створення нестандартних ситуацій, різних творчих завдань, самоосвітньої роботи., що дає можливість учням розкрити свій творчий потенціал, знайти нестандартне рішення якоїсь ситуації. Дякую за консультацію. Олійник Ольга Василівна.

    ОтветитьУдалить
  11. Доброго вечора, Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно!
    Дякую Вам за семінар.
    Серед прийомів роботи з обдарованими дітьми знайшла для себе дуже цікаву та нову інформацію. Прийом "навчальні контракти" мені не відомий. Цікаво, що цей прийом передбачає підписання угоди між учнем і вчителем про зобов*язання, які бере на себе учень, у зв*язку з індивідуальним підходом до опанування матеріалу. А вчитель може передбачати в контракті форми звітності учня за виконану роботу, графік звітування та консультацій, обсяг робіт на той рівень, якого зобов*язується досягти учень.
    На все добре, дякую за навчання.
    Учитель ЗОШ І-ІІІ ступенів №46 м. Донецька Чимадурова Ольга Владиславівна.

    ОтветитьУдалить
  12. Доброго дня,шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Щиро вітаю Вас з святом 8 Березня!http://priroda.inc.ru/prazdnik/8/mart32.html
    Індивідуальні заняття,на мою думку, є однією з важливих форм засвоєння знань,творчої співпраці вчителя і учня.Проводжу їх в післяурочний час.Особливу увагу приділяю учням низького рівня успішності та учням, яких готую до участі в олімпіадах та МАН.На урока української мови та літератури проводжу роботу з обдарованими дітьми шляхом створення нестандартних ситуацій. З повагою Сігідіненко Нонна.

    ОтветитьУдалить
  13. Доброго дня! В своїй практиці велику увагу приділяю виявленню та розвитку творчих здатностей дітей та роботі з обдарованними дітьми. Використовую творчі завдання на уроках мови та літератури: діти пишуть вірші, твори-мініатюри, малюють картини з теми уроку. Готую дітей до участі в олімпіадах, МАН. До кожної дитини застосовую індивідуальний підхід.
    З повагою, Лебедкова Надія Олександрівна (ЗОШ I-III ст. №126).

    ОтветитьУдалить
  14. Колодій В.І. група Харахоріної Т.О. Доброго дня, шановні Тетяно Олександрівно і Марино Сергіївно! У нашій школі проводиться індивідуально робота зі здібними дітьми.Це консультації, інтелектуальні ігри, гуртки, змагання тощо.Окрім того, на уроках української мови та літератури я працюю з обдарованими учнями індивідуально, групами. Завдання ім підбираю посильні, творчого характеру, проводжу інструктаж, як треба виконувати це завдання і що я хочу отримати в результаті. Оцінюю за результатом. Іноді їх дослідження дублює клас, результати порівнюємо. Ось декілька прикладів. 6 клас. Укр.література. Оповідання В.Кави "Пиріжок з калиною". Два учні працюють над текстом, досліджуючи фразеологізми, які використав автор. У ході читання весь клас теж зафіксовує фразеологізми. Потім перевірка, діти порівнюють результат. 9 клас. Урок української мови. Учениця самостійно розбирає складне речення (У природі ніч існує для того, щоб у тиші росло усяке зілля і відпочивала людина.)і доводить, що це речення складнопідрядне, складається з трьох простих, а кома перед і не ставиться тому що . . . Відводжу на роботу 10 хвилин, потім свою відповідь вона озвучує на клас, іде обговорення, робимо висновки, чому в таких реченнях не потрібна кома. Складаємо подібні речення. Домашнє завдання таким учням часто даю індивідуально, підбираючи вправи ускладненого характеру. Таку індивідуальну чи групову роботу з окремими здібними учнями я проводжу майже кожен урок, відповідно готую їх до олімпіад. На все добре. Дякую за навчання

    ОтветитьУдалить
  15. Доброго дня ,шановні ТетяноОлександрівно та Марино Сергіївно . Робота з обдарованими дітьми проводиться в кожній школі . Я хочу поділитися досвідом , як це робимо ми в своїй школі . По - перше , якщо дитина дійсно обдарована , і є якісь результати роботи , то для неї адміністрація відводить окремі години з варіативної частини для індивідуальної роботи з такою дитиною . Беремо участь у конкурсах . В цьому році також приймали участь у конкусі українознавства "Патріот" . Результатів ще немає , але сподіваємось на краще. Готуємось до олімпіад . Дякую .Рожко Олена .

    ОтветитьУдалить
  16. Доброго дня, шановні Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно! Дякую за надісланий матеріал з теми "Креативні методи навчання". У своїй практиці застосовую різні методи навчання, які дають позитивний результат, у тому числі й креативні: метод "мозкового штурму", метод" Якби...",метод " інверсії". Для себе дізналася про такі методи креативного навчання як гіперболізація, аглютинація, синектика, морфологічний аналіз.

    ОтветитьУдалить
  17. Доброго дня , шановні Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно, дякую за надісланий матеріал з теми " Креативні методи навчання" У своїй практиці застосовую різні методи навчання, які дають позитивний результат, у тому числі й креативні: метод " мозкового штурму", метод " Якби..." , метод " інвурсії". Для себе дізналася про такі методи креативного навчання як гіперболізація, аглютинація, синектика, морфологічний аналіз.
    Олійник Ольга Василівна, Зорянська ЗОШ

    ОтветитьУдалить
  18. Доброго дня Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно, вітаю Вас із травневими святами, дякую за надіслану консультацію з теми " Тестові технології в процесі викладання української мови та літератури". Тестові технології є важливими у перевірці знань учнів, вони стимулюють самосвідомість дітей у досягненні мети.
    Олійник Ольга Василівна, Зорянська ЗШ, ГР.
    Харахоріної Т.О.

    ОтветитьУдалить
  19. Малинина Ю.В. Дякує за інформацію.

    ОтветитьУдалить