четверг, 8 апреля 2010 г.

Інтернет-семінар "Креативні методи навчання"

Пропонуємо Вам познайомитися з наступними методами навчання та висловити власну думку стосовно доцільності використання таких методів у навчальному процесі.

Креативні методи навчання орієнтовані на створення учнями власних освітніх продуктів. Пізнання при цьому можливе, але воно відбувається саме під час та за рахунок творчої діяльності учня. Головним результатом є отримання нового продукту.
До креативних методів належать методи, які у традиційному розумінні є інтуїтивними: метод «мозкового штурму», метод емпатії, педагогічні методи учня, що виконує роль учителя, тощо.
Такі методи спираються на нелогічні дії учнів, які мають інтуїтивний характер. Інший вид креативних методів навчання базується на виконанні алгоритмічних приписів та інструкцій (методи синектики, «морфологічного аналізу»). їх мета — побудова логічної опори для створення учнями освітньої продукції.
Наступний вид креативних методів — метод евристики, тобто прийоми, які дозволяють учням вирішувати завдання шляхом «наведення» на можливі правильні їх рішення та скорочення варіантів таких рішень.

Розглянемо деякі з методів, що належать до групи креативних методів навчання.

Метод придумування — це спосіб створення не відомого учням раніш продукту за результатами їх певних розумових дій. Метод реалізується за допомогою таких прийомів:
а) заміщення якості одного об'єкта якостями іншого з метою створен¬ня нового об'єкта;
б) пошук властивостей об'єкта в іншому середовищі;
в) зміна елемента об'єкта, що вивчається, та опис властивостей нового об'єкта, який здобуто за результатами цієї зміни.

Метод «Якби...». Учням пропонується скласти опис та намалювати малюнок про те, що відбудеться, якщо у творі щось зміниться. Виконання учнями подібних завдань не тільки розвине їх здатність уявляти, а й дозволить краще зрозуміти будову реального твору, взаємозв'язок його складових.
Метод образної картини відтворює такий стан учня, коли сприйняття і розуміння об'єкта, що вивчається, наче зливаються, відбувається його цілісне, нерозчленоване бачення.

Метод гіперболізації. Збільшується чи зменшується об'єкт пізнання, його окремі частини або якості: придумується найдовше слово, найменше число; зображуються інопланетяни з великими головами або маленькими ногами; готується найсолодший чай або дуже солоний огірок. Особливий ефект таким уявленням може надати Книга рекордів Гіннесса, у якій досягнення балансують на межі реальності та фантазії.

Метод аглютинації. Учням пропонується поєднати непоєднувальні у реальності якості, властивості, частини об'єкта та зобразити, наприклад: гарячий сніг, вершину безодні, обсяг пустоти, солодку сіль, чорне світло тощо.

Метод «мозкового штурму» — це метод групового розв'язання творче проблеми або метод комунікативної атаки (А. Ф. Осборн, СІЛА, 1937).
Основне завдання методу — збирання щонайбільшого числа ідей з результатами звільнення учасників обговорення від інерції мислення і стереотипів.
Характерними особливостями методу є:
• спрямованість на активізацію творчої думки учнів;
• використання засобів, які знижують критичність та самокритичність особистості (пряме інструктування та/або створення сприятливих умов для виховання співчуття, взаємопідтримки та схвалення), завдяки чому зростає її впевненість у собі;
• функціонування на засадах вільного, нічим не обмеженого генерування ідей у групі спеціально відібраних осіб («генераторів ідей»);
• магістральний шлях розвитку творчих здібностей учнів в умовах розкріпачення їх інтелектуальних можливостей за рахунок послаблення психологічних бар'єрів;
• зниження рівня самокритичності учнів і запобігання витісненню оригінальних ідей у підсвідомість як небезпечних;
• створення умов для появи нових ідей;
• сприяння появі почуття психологічної захищеності.

Метод синектики — це спосіб стимуляції уяви учнів через поєднання різнорідних елементів (Дж. Гордон, США, 1952), який базується на методі «мозкового штурму», різних за видом аналогій (словесної, образної, особистої), інверсії, асоціації тощо.
Характерними особливостями методу є:
• вихід за рамки вузькопрофільних можливостей шляхом залучення до ви¬рішення проблеми спеціалістів з різних галузей (група синектики);
• розширення поля дій, вироблення нових підходів до вирішення проблеми через зіткнення несподіваних думок, незвичайних аналогій (прямих, суб'єктивних, символічних, фантастичних), які розвивають мислення;
• підвищення медитації особистості, що дозволяє гранично зосередити¬ся на об'єкті, створюючи оптимальні умови для активізації інтуїтивного процесу:
Спочатку обговорюються загальні ознаки проблеми, висуваються та відсіюються перші рішення, генеруються та розвиваються аналогії, вико¬ристовуються аналогії для розуміння проблеми, вибираються альтернативи, ведеться пошук нових аналогій. Вже після цього повертаються до проблеми.
При застосуванні методу синектики отримані результати рекомендується не оцінювати, тому що вербалізація ідеї гальмує її розвиток.

Метод «морфологічного аналізу», або метод багатовимірних матриць, в основу якого покладено принцип систематичного аналізу (Ф. Цвіклі, Швейцарія, 1942).
У процесі розробки нової ідеї учням необхідно скласти матрицю, у якій слід розкрити повний перелік ознак даної ідеї або завдання (характеристики, процеси, параметри, критерії тощо).
Відбувається процес знаходження нових, несподіваних та оригіналь¬них ідей шляхом складання різноманітних комбінацій відомих та невідомих елементів.
Аналіз ознак та зв'язків, отриманих з різних комбінацій елементів (побудов, процесів, ідей), застосовується як для виявлення проблем, так й для пошуку нових ідей.

Метод інверсії, або звернення, орієнтований на пошук ідей у нових, несподіваних напрямах, здебільшого протилежних традиційним погля¬дам та переконанням.
Характерними особливостями цього методу є:
• орієнтація на принцип дуалізму;
• розвиток діалектики мислення учнів;
• вплив на рівень розвитку творчих здібностей.
Коли стереотипні прийоми виявляються марними, застосовуються принципово протилежні альтернативи рішення.

За матеріалами Методичний порадник: форми і методи навчання / Б.О.Житник. – Харків, 2005. – С. 106-108.

18 комментариев:

  1. Доброго вечора шановні Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно!Дякую за цікавий та змістовний інтернет-семінар "Креативні методи навчання".У своїй практиці я використовую методи креативного навчання паралельно з традиційними.Звичайно,є позитивний результат.Сучасні учні вимагають від учителя нових підходів у подачі та перевірці навчального матеріалу.У роботі я практикую різні методи в залежності від підготовленості учнів та їх можливостей.На мою думку,треба модернізувати навчальний процес з метою покращення результатів навчання.З повагою Трофименко Олена Василівна,учитель Ясинуватської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів № 6.

    ОтветитьУдалить
  2. Єременко Надія Михайлівна, група Харахоріної Тетяни Олександрівни
    Доброго дня, шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Вважаю, що тема семінару --"Креативні методи навчання" --надзвичайно актуальна в наш час, коли в умовах глобальних змін перед школою стоїть завдання виховати людину, яка зможе не лише вижити, а й комфортно почуватися в таких умовах. Діти, як відомо, народжуються з певними задатками, які необхідно вчасно виявити і розвивати. Креативні методи навчання:"мозковий штурм", метод придумування, гіперболізації, інверсії,"морфологічного аналізу",синектики, аглютинації -- допомога вчителеві.Я найчастіше вдаюся до методу "мозкового штурму", придумування, гіперболізації. Більш детально -- надсилаю вам повідомлення електронною поштою. Дякую за навчання.
    З повагою -- Єременко Н.М.,ЗОШ№117,м.ДОнецьк

    ОтветитьУдалить
  3. Доброго дня, шановні Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно!Дуже вдячна за змістовний інтернет-семінар "Креативні методи навчання". У своїй роботі використовую креативні методи, адже завдяки їм навчання перетворюється на творчий процес. Його результат-розвиток системного мислення та творчих здібностей учнів. На практиці використовую такі форми роботи: навчання у формі творчих майстерень, пошуково-творчі заняття позаурочного змісту, науково-учнівські заходи. На мою думку, суть креативної педагогіки: "Творчість-необхідний засіб самовираження особи". Застосування на уроках креативних методів навчання розвиває вміння аналізувати проблеми, встановлювати системні зв"язки, виявляти протиріччя; удосконалює творчий стиль мислення, розкриває індивідуальний потенціал учня.З повагою Хворостянна В.В., учитель Макіївської загальноосвітньої школи 1-3 ступенів №11.

    ОтветитьУдалить
  4. Олійникова Л.І., група Харахоріної Т.О.
    Добрий вечір, шановні Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно!Дякую за корисний матеріал про креативні методи навчання.
    Для того щоб допомогтии учням краще орієнтуватися і засвоювати навчальниий матеріал, я використовую як традиційні, так і креативні методи навчання. Креативні методи навчання призначені для того, щоб допомагати засвоєнню знань і вмінь учнями на рівні можливості їх творчого застосування.А головне, на мою думку, учні можуть висловити свою думку. Дякую за навчальний матеріал.З повагою Олійникова Л.І. Красноармійська ЗШ І - ІІІ ст. Новоазовського району

    ОтветитьУдалить
  5. Сігідіненко Н.Є.,група Харахоріної Тетяни Олександрівни
    Доброго дня, шановні Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно!Дуже вдячна за змістовний інтернет-семінар "Креативні методи навчання".

    ОтветитьУдалить
  6. Доброго дня, шановні Марино Сергіївно і Тетяно Олександрівно! Щиро дякую за дуже корисний змістовний матеріал. Хочу зазначити, що креативні методи навчання допомагають засвоєнню знань і вмінь учнів. У своїй роботі застосовую метод «мозкового штурму»,синектики, при думання. Завдяки цим методам активізується робота учнів, розвиваються їх творчі здібності. Ці методи допомагають у роботі вчителя. а учням висловити свої власні думки.
    З повагою Селівакіна Т.І., учитель Грабівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

    ОтветитьУдалить
  7. Доброго дня, Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно! Дякую Вам за інтернет-семінар "Креативні методи навчання". Я вважаю доцільним використання таких методів у навчальному процесі. Такі методи цікаві тим, що спираються на нелогічні дії учнів, які мають інтуїтивний характер. Серед креативних методів я виділила б метод "мозкового штурму". Тому, що характерними особливостями методу є:
    спрямованість на активізацію творчої думки учнів, функціонування на засадах вільного, нічим не обмеженого генерування ідей у групі спеціально відібраних осіб, магістральний шлях розвитку творчих здібностей учнів в умовах розкріпачення їх інтелектуальних можливостей за рахунок послаблення психологічних бар'єрів, зниження рівня самокритичності учнів і запобігання витісненню оригінальних ідей у підсвідомість як небезпечних, створення умов для появи нових ідей, сприяння появі почуття психологічної захищеності. Методом "мозкового штурму" необхідно в першу чергу користуватися на уроках української мови та літератури. Учитель Донецької ЗОШ І-ІІІ ст.№46 Чимадурова Ольга Владиславівна.

    ОтветитьУдалить
  8. Колодій В.І.Група Харахоріної Т.О.Доброго дня, шановні Марино Сергіївно та Тетяно Олександрівно! Вдячна за матеріал "Креативні методи навчання". Вважаю, що навчання й виховання учнів без креативних методів неможливе, бо суспільство потребує саме творчих та ініціативних громадян. У своїй практиці часто використовую такі методи креативного навчання, як: "мозковий штурм", "придумування", "якби". Наприклад: у 6 класі при вивченні теми "Прикметник" помітила, що дітям важко визначитися з и-і в закінченнях після шиплячих (найкращий друг-накращій подрузі, найкращих квітів і т.д.) Поділила клас на групи і запропонувала придумати такий ефективний метод, щоб швидко і просто запам"ятати, яку букву треба писати. Ідеї були різноманітні. Зійшлися на тому, що легко визначити потрібну букву за запитаннями (який? які? якій?). Яка буква в запитанні, така і в закінченні слова. З повагою, Колодій В.І., ДПЛ № 135.

    ОтветитьУдалить
  9. Дякую. Отримала методичні рекомендації "Креативні методи навчання".

    Я гадаю, що найголовніше завдання виховання та навчання - пробудити в дитині жагу до пізнання. Розвинені навички креативного мислення дозволяють майбутньому громадянину грамотно ставити власну мету і досягати її. В основу креативної педагогіки покладені евристичні методи навчання та пошукова діяльність учнів. Основний показник дитячих обдарувань - їх креативність, тобто здатність учня до творчого виконання поставлених перед ним завдань.
    На уроках літератури під час вивчення літературних творів робота над словом-образом є надзвичайно важливою. Вчу учнів знаходити у текстах різні художні засоби, помічать і розуміть авторські відступи, описи, переживання героїв, мотиви їх вчинків. У старших класах необхідно використовувати завдання, що містять елементи творчого пошуку, порівняння. Значну роль відіграють нетрадиційні, розвивальні завдання:
    - спостереження над образною мовою твору;
    - складання словників;
    - виділення та пояснення метафор, порівнянь;
    - самостійний вибір теми творчої роботи;
    - порівняльні характеристики героїв;
    - аналіз літературного твору крізь призму сучасності;
    - написання поетичних творів тощо.
    Виконання таких видів роботи має підтримуватись та заохочуватись учителем, адже вони розвивають творчий потенціал кожного учня. Я вважаю, що ефективними у цьому напрямку є уроки-диспути, уроки-подорожі, уроки-конкурси, уроки-телепередачі, уроки розвитку зв'язного мовлення, позакласного читання та літератури рідного краю. Розвитку креативності допомагають насамперед уроки, де використовуються творчі й випереджальні завдання, які активізують їх інтеллектуальний і творчий потенціал, забезпечують індивідуальний підхід до кожної дитини, розвиток навичок для пошукової діяльності.

    З повагою, викладач АПЛ Денисенко Л.М. (Група Харахоріної Т.О.)

    ОтветитьУдалить
  10. Дякую за цікаву інформацію семінару "Креативні методи навчання".
    Креативні методи навчання в умовах сучасної освіти дуже актуальні, адже ці методи передбачають набуття учням знань, умінь, навичок, які знадобляться їм в майбутьньому житті.
    В своїй роботі найчастіше використовую метод "мозкового штурму" та "якби" на уроках мови та літератури, вчу учнів до активної участі в тому, що відбувається, створюючи своє власне явище.
    Паралельно з традиційними завданнями використовую такі:
    - порівняльна характеристика героїв творів,
    - складання казок на уроках літератури та мови,
    - продовження твору при зміні ситуації,
    - написання віршів,
    - складання творчих завдань з мови.
    Таку роботу можна використовувати в колективі, групі, а також індивідуально. Задання дітям цікаві, і треба, щоб начальний процес був спрямований на розвиток творчої діяльності учнів протягом року, семестру, тижня, уроку.
    З повагою Міняйлова С.В.

    ОтветитьУдалить
  11. Здрастуйте! Дякую за цікаву та корисну інформацію з теми "Креативні методи навчання". На мою думку, навчання - творчий процесс, тому навчатися, створюючи щось нове, дуже весело та ефективно. Процес творіння захоплює цілком, вимагає мобілізації набутих знань та стимулює до пошуку нових, формує яскраву, креативну особистість. На кожному уроці я використовую прийом "мозкового штурму" для вирішення складних питань мови та літератури, паралельно з традиційними завданнями використовую творчі, креативні (складання казок, віршування, буріме, ілюстрування літературних творів). Я завжди заохочую та підтримую творчі пориви учнів, залюбки допомагаю втілити їхні ідеї у життя.
    З повагою, Лебедкова Н.О., Донецька ЗОШ I-III ст. №126.

    ОтветитьУдалить
  12. Доброго дня шановні Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно, дякую за надісланий матеріал із проблеми креативного навчання. У своїй роботі використовую різні методи навчання у тому числі й креативні: " мозковий штурм" , " якби.." .метод інверсії. Думаю, що креативні методи навчання призначені для того , щоб допомогти засвоїти знання на рівні творчого застосування. Вважаю, що при використанні креативних методів нкавчання учень може виконати завданя, висловити свою думку, розкрити свою індивідуальність.
    Олійник Ольга Василівна , Зорянська ЗШ

    ОтветитьУдалить
  13. Добрий день , Марино Сергіївно та Тетяно олександрівно . Дякую за матеріал семінару . У своїй роботі використовую креативні методи навчання .Адже вони розвивають творчий потенціал кожного учня . З повагою Рожко Олена Валеріївна ,учитель Портовської ЗОШ Першотравневого району

    ОтветитьУдалить
  14. Доброго дня, Тетяно Олександрівно та Марино Сергіївно!
    Дякую Вам за інтернет-семінар "Креативні методи навчання".
    Цікавими є вправи "Опиши особистість,використавши фотографію"(вибрати фотографію незнайомої людини, зробити спробу спочатку визначити її настрій та емоційний стан; потім описати свої почуття, які виникли в процесі вивчення фото, визначити характер,
    інтереси, потреби, бажання, рід занять, стиль життя, придумати біографію,зверніть увагу на обличчя, позу, одяг),"Перетворення предметів"(треба вибрати предмети із довкілля і знайти для них інше призначення; потім зробити спробу із предметів довкілля створити зовсім новий предмет,якого ще не існувало в реальності, обґрунтовуючи його призначення у майбутньому).
    Жигалкіна Світлана Юріївна, ДЗШ І-ІІІ ступенів № 74, Куйбишевського району

    ОтветитьУдалить
  15. &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

    ОтветитьУдалить
  16. Доброго дня!Дякую за отриманий матеріал"Креативні методи навчання",дізналася багато цікавого.
    З повагою Іванічкіна Є. І.. учитель КонстантинівськоїЗош І-ІІІ ст.№13

    ОтветитьУдалить
  17. Доброго вечора! Діти дуже полюбляють креативні методи навчання,вони допомагають розкрити їхні приховані таланти.Намагаюся використовувати "мозковий штурм" практично на кожному уроці засвоєння нових знань.
    Гетун Г.В. ДЗОШ №8

    ОтветитьУдалить
  18. Обов'язково використаю матеріали у роботі, бо кожного року беру участь у різноманітних конкурсах

    ОтветитьУдалить